Patrik K Nilsson

Tankar kring livet som pappa samt lite foto , musik och annat som gör livet gott.

Stora hål! #blogg100

Publicerad 2014-05-31 13:29:44 i Allmänt,

Efter en del kontakt med sociala enheter så kan jag nu konstatera att det sociala skyddsnätet har alldeles för stora hål. Genom dom hålen faller våra ungdomar som har hamnat i klistret på ett eller annat sätt.
Min son , som för andra gången "åkt fast" med droger, finns det ingen direkt handlingsplan för. Döm om min förvåning då han inte måste gå på samtal eller lämna urinprov, allt är frivilligt.
Varför? 
Jag vill att han ska gå på samtal och att han bör lämna regelbundna prov, men han måste tydligen inte det. Helt fel anser jag!
Det här systemet gör ju att det inte avskräcker så mycket om man röker på, det blir ju inte så hårt straff för brukare.
Innehav blir bötfällt , men ingen uppföljning annat än på frivillig basis.
Jag menar att man bör fånga upp problemen (ungdomarna) tidigt och förhindra framtida problem.
Jag kommer att kämpa på för att få honom på samtal så mycket som det går.
Det är svårt som förälder att tillrättavisa en tonåring, allra helst när det gäller så här allvarliga saker.


...Nej till droger!...

Kommentarer

Postat av: Ann Holmberg

Publicerad 2014-05-31 14:34:15

Så trist och jobbigt för dig. Håller med om att det daltas alldeles för mycket med ungdomar på glid.
Ställ krav och låt deras handlande få konsekvenser. Kännbara.
Lycka till!

Svar: Tack.
Patrik

Postat av: Chris

Publicerad 2014-06-01 07:23:47

Har läst så mycket om såna här saker. Om förtvivlade föräldrar som inte får stöd när deras ungdomar "provar på" droger. Kontakta Föräldraföreningen mot Narkotika - kanske har de tips om hur du ska gå tillväga. (och ja....jag har bytt blogg....insåg att det var så himla kul att skriva men att jag nog ska skriva om mitt stora intresse för att hålla det vid liv)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Patrik

Fotointresserad 71:a snart boende i Knivsta igen med fyra barn ,fru och två bonusbarn. Söker tid till ett fotoprojekt..

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela