Patrik K Nilsson

Tankar kring livet som pappa samt lite foto , musik och annat som gör livet gott.

Tuffa tider.#blogg100

Publicerad 2014-04-03 07:09:53 i Allmänt,

Idag, pga att jag och äldsta sonen är oense om hans skolgång, så slänger jag ut en rad frågor.
Vilket språk talar och förstår en tonåring?
Hot och skrämsel?
Pengar och mutor?
Vad har ni för erfarenheter?
Själv så har jag förstått att min son är av sorten , mycket vill ha mer. Jag varken vill eller kan ge honom allt han pekar på, och det gäller alla i familjen, ingen får mer än någon annan.
Man kan helt enkelt säga att jag har kört fast rejält här.
Vill inte att han hoppar av och ligger hemma och slöar tills han har bestämt sig för vad han vill.
Skola eller ett jobb har jag sagt. Svårt att få ett jobb utan att ha en utbildning bara.
Vad gör man? 
Alternativet är att han flyttar hem till sin mamma igen, och tar nya tag på ny ort. Men vill jag det?
En del av mig tycker att det skulle vara skönt , en annan del av mig skulle sakna honom rejält.


.....det är tuffa tider ... för en del.....

Kommentarer

Postat av: johanni

Publicerad 2014-04-03 16:22:35

Hej! Inga lätta frågor du ställer, och säkert finns det inte heller några lätta patentsvar... Jag har en 17-åring hemma och grubblar ofta på samma saker som du. Min första reaktion var att säga till, bli arg, ställa krav osv. Det funkade inte alls. Sen lät jag honom vara ifred. Det var inte heller någon bra idé.
Jag märker att uppmuntran fungerar mycket bättre än allt annat. När han är arg, trött, borta från skolan osv så vet han ju om det själv. Det sista han behöver är att jag anklagar honom för det. Så jag försöker hålla tyst när jag egentligen vill säga rakt ut vad jag tänker. Och jag försöker räkna till tio när jag får dörren slängd i ansiktet, eller känner mig avsnubbad helt utan anledning. Jag försöker komma ihåg hur det kändes att vara tonåring. Och jag försöker skapa ögonblick då vi också har roligt tillsammans. De finns, som tur är. Och då kan jag tänka att det här, det är tillfälligt. Det kommer att gå över.

Svar: Tack,Det var bra skrivet , det är en fas att gå igenom, men fan vilken tuff period. Innerst inne så är det ju en fin kille jag har.
Patrik

Postat av: Marie-Louise Nilsson

Publicerad 2014-04-03 23:24:23

hej jag har en 23 åring, 21 åring och en 16 åring och jag har lärt mig att lyssna på mina barn är det viktigaste. Alla måste få chans att hitta sin väg i livet och alla följer inte samma spår. Dvs går den raka vägen genom utbildning, jobb, skaffa partner, boende, bil och barn. Utan det kan vara lite krokigt och brokigt på deras väg. Min dotter 21 åringen trivdes inte alls på sitt program på gymnasiet. Hon tog ett sabbatsår och hittade sig själv. Hon började träna och hösten efter sökte hon in på ett mer praktiskt gymnasium och idag försöker hon kommer in i arbetslivet men har lite tuff att hitta vad som passar henne. Hon kommer nog få prova på massa olika innan hon hittar hem. Men jag tror det är viktig att alla får göra som de känner är bäst. Så jag tror som sagt det viktigaste vi kan göra som föräldrar är att visa att vi är intresserade av dem och vilka de är och att vi vill stötta dem i deras val. Det är tufft att vara tonårsförälder, men lycka till.

Svar: Tack så mycket.. Man är ju inte ensam om det här, det finns ju många föräldrar där ute. Kul att få respons och lite inblick i hur andra har "löst" situationen. Tack igen.
Patrik

Postat av: Chris

Publicerad 2014-04-04 07:19:37

Åhh så jag känner igen det. Sömnlösa nätter, frustration, hur man nästan är beredd att ge upp.
En sak som jag lärt mig är att vi alla vill göra bra saker. Vi vill höra att vi gör bra saker och om vi får höra allt bra vi gör (på ett bra sätt) så förstärks det bra. Och om någon då vill prata om sånt som kanske är mindre bra så är det lättare att lyssna om man innan fått höra dom bra sakerna. Tyvärr är det lätt att hamna i skäll/gnäll-träsket och vi är ju inte mer än människor. Det kommer bli bra - det blir det oftast även om det tar lite tid.

Svar: Tack, känns bra att få lite respons ..
Patrik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Patrik

Fotointresserad 71:a snart boende i Knivsta igen med fyra barn ,fru och två bonusbarn. Söker tid till ett fotoprojekt..

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela