Patrik K Nilsson

Tankar kring livet som pappa samt lite foto , musik och annat som gör livet gott.

Cykeljakt. #blogg100

Publicerad 2015-03-11 22:22:32 i Allmänt,

Nu har cykeljakten börjat!

Ska jag köpa erkänd kvalitet för en större peng, eller billigare med en kanske sämre kvalitet.?

Har i dagsläget en ca 17 år gammal välskött MTB som har gått ett antal mil.
Sköter man om sina saker då håller dom länge.

Kravet på den nya cykeln är, att den ska vara bekväm, då jag kommer att cykla till och från jobbet med den, och att den ska kunna bära en barnstol på pakethållaren.

MTB, plus för att man kan köra av vägen och ta en skogsstig om man vill. 
Minus för att det blir tungt på asfalt med grova däck.
City eller ATB (all terrain bike) är nog det alternativet som passar mig bäst just nu skulle jag tro.
En mer upprätt åkstil,större hjul och bekväm sadel.

Biltema har ju ett stort sortiment som jag ska kolla på. Dom har ju en lite lägre prissättning, och som sagt,  sköter man sina saker rätt så kan man få dom att hålla många år.

Det man bör tänka på är att växlar,bromsar och hjul är av sjysst modell. Ramen är oftas det som håller längst. Aluminiumram har fördelen att inte rosta,dock så är den styvare och kan kännas stötig. Då behövs extra dämpning såsom dämpad framgaffel.
CR/mo ramen är mer flexibel och tar upp stötar bättre.
Kolla också upp hur många kilo cykeln orkar att bära upp. Egen vikt och ett barn där bak, klarar pakethållaren av det.

Vad ingår?

Belysning?
Stänkskärmar?
Pakethållare? 
Lås?
Service?
Försäkring?

Många bitar att kolla upp.
Återkommer med status på jakten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Patrik

Fotointresserad 71:a snart boende i Knivsta igen med fyra barn ,fru och två bonusbarn. Söker tid till ett fotoprojekt..

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela